Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Ηρακλείου και όμορων δήμων του Νομού Ηρακλείου

ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥΣ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΤΟ ΚΚΕ,ΕΝΙΣΧΥΟΥΜΕ ΤΗΝ ΛΑΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΠΑΝΤΟΥ

Παρασκευή 7 Μαρτίου 2014

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΚΕ



 Η εισηγητικη ομιλια του Μανωλη Συντιχακη, υποψηφιου Δημαρχου με την Λαικη Συσπειρωση στο Δημο Ηρακλειου
Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
 
Είναι σημαντικό το σημερινό θέμα με την προσχολική αγωγή, από την βρεφική ηλικία μέχρι  την ένταξή του παιδιού στο Δημοτικό, από την άποψη του περιεχομένου, της δομής, της λειτουργίας και των υποδομών.

Οι βάσεις για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη διανοητική εξέλιξη του νέου ανθρώπου μπαίνουν πριν ακόμη ξεκινήσει το σχολείο.

Οι βάσεις για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη διανοητική εξέλιξη του νέου ανθρώπου μπαίνουν πριν ακόμη ξεκινήσει το σχολείο.

Είναι σημαντικό το σημερινό θέμα με την προσχολική αγωγή, από την βρεφική ηλικία μέχρι  την ένταξή του παιδιού στο Δημοτικό, από την άποψη του περιεχομένου, της δομής, της λειτουργίας και των υποδομών.

Σκοπός λοιπόν της προσχολικής διαπαιδαγώγησης είναι η ολόπλευρη σωματική, πνευματική, αισθητική ανάπτυξη των παιδιών, σύμφωνα με τις ανάγκες της ηλικίας τους. Αυτό, καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από την επίδραση των συνθηκών διαβίωσης του παιδιού.

Το συμπέρασμα αυτό δείχνει πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στην ψυχοσωματική, ισορροπημένη ανάπτυξη του παιδιού οι συνθήκες διαβίωσής του μέσα στην οικογένεια, αλλά και η αγωγή του σε οργανωμένο προσχολικό περιβάλλον. Ανάμεσα στις ευθύνες, λοιπόν, των γονιών απέναντι στο παιδί τους, είναι και η εγγραφή του από τα πρώτα χρόνια της ζωής του σε παιδικό σταθμό (ΠΣ) όχι για τη φύλαξή του, αλλά για την ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγησή του.

Ο ρόλος της προσχολικής αγωγής στον βρεφικό - παιδικό σταθμό και στο Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να είναι η εκπαίδευση. Αυτός είναι και ένας επιπρόσθετος λόγος που εμείς ως κόμμα διαφωνούμε με το πλαίσιο προγράμματος σπουδών για το νηπιαγωγείο, που έχει ως στόχο την εκγύμναση από πολύ νωρίς των παιδιών στις απαιτούμενες από την αγορά δεξιότητες.

Ο ρόλος της προσχολικής αγωγής στον βρεφικό - παιδικό σταθμό, στο Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να είναι η εκπαίδευση. Αυτός είναι και ένας επιπρόσθετος λόγος που εμείς ως κόμμα διαφωνούμε με το πλαίσιο προγράμματος σπουδών για το νηπιαγωγείο, που έχει ως στόχο την εκγύμναση από πολύ νωρίς των παιδιών στις απαιτούμενες από την αγορά δεξιότητες.

Σήμερα, οι συνθήκες ζωής της εργατικής και λαϊκής οικογένειας, πολύ περισσότερο των νέων ζευγαριών, όλο και περισσότερο δυσκολεύουν (μικροί μισθοί, ανεργία, υποαπασχόληση, αναγκαστικές υπερωρίες, έλλειψη ελεύθερου χρόνου, αυξήσεις τιμών σε τιμολόγια πρώην ΔΕΚΟ, αλλά και σε είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης, φάρμακα και υπηρεσίες Υγείας, Πρόνοιας, Παιδείας, κ.ά.) και η εργασία των μητέρων γίνεται πλέον αναγκαστική επιλογή. Έτσι, αυξάνονται και οι ανάγκες για φύλαξη σε παιδικό σταθμό μέχρι την επιστροφή των γονιών στο σπίτι. Το γεγονός, όμως, αυτό δε θα πρέπει να παραγνωρίζει την ανάγκη του παιδιού για παροχή ποιοτικής Προσχολικής Αγωγής με κύριο στόχο την διαπαιδαγώγηση και την απόκτηση της αναγκαίας ψυχικών δυνάμεων για να αντιμετωπίσει τα πιο δύσκολα επόμενα χρόνια της ζωής του.

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΥΣ ΠΑΙΔΙΚΟΥΣ ΣΤΑΘΜΟΥΣ - ΕΓΚΛΗΜΑ ΕΚ ΠΡΟΜΕΛΕΤΗΣ

Η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το 1993, σχεδιασμένα και συστηματικά, ξεκίνησε τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων και της ευθύνης λειτουργίας των ΠΣ στην Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ), καταργώντας τις έστω και ανεπαρκείς ενιαίες και δωρεάν υπηρεσίες για την οικογένεια και το παιδί.
Από τότε μέχρι σήμερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πλέον οι οικογένειες, τα παιδιά και οι εργαζόμενοι στους ΠΣ επιδεινώθηκαν και πολλαπλασιάστηκαν. Ανατράπηκαν οι εργασιακές σχέσεις στους Π/Σ.
Με τη συστηματική επαφή μας, με όλους του Π/Σ, καταθέτουμε σήμερα την εμπειρία μας.
Πολύ σημαντικό είναι το ζήτημα του αριθμού των παιδιών, που μπορεί να φιλοξενηθούν στους ΠΣ. Αποκαλυπτικά είναι τα εξής στοιχεία:
Κτιριακή υποδομή – Δυναμικότητα ΚΕΠΑ
Στο Ηράκλειο λειτουργούν 22 δομές δυναμικότητας 1.638 νηπίων και βρεφών που φιλοξενούν αυτή τη στιγμή 1.587 παιδιά (805 μέσω δήμου και 782 μέσω ΕΣΠΑ).
Υπάρχουν επίσης και 24 ιδιωτικοί σταθμοί δυναμικότητας περίπου 1.500 παιδιών.
Από τους 22 δημοτικούς σταθμούς οι 17 είναι ιδιόκτητοι και 5 ενοικιαζόμενοι (Ι',ΙΑ',Θ',Παράρτημα Μητέρα, Κυπαρισσίου). Πολλά κτήρια από αυτά είναι ανεπαρκή, δεν πληρούν ούτε τις προϋποθέσεις υγιεινής, πυρασφάλειας και αντισεισμικότητας, ενώ υπάρχει σταθμός που λειτουργεί σε όροφο πολυκατοικίας, χωρίς αυλή. 
Βάση στοιχείων του Ληξιαρχείου Ηρακλείου (21/5/2013) την τελευταία 5ετία (2008-2012) οι γεννήσεις στο Δήμο είναι 21.701. Δηλαδή, μόλις το 7% των παιδιών περνούν το κατώφλι των δημοτικών σταθμών και μόλις το 16% το σύνολο των δημοτικών - ιδιωτικών σταθμών.
Για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών (βάση στοιχείων : 21.701 βρέφη και νήπια από 5 μηνών έως 5 χρονών) απαιτούνται περίπου 180 σταθμοί στο Ηράκλειο (1 σταθμός = 100 έως 110 παιδιά).
Πολλαπλάσιο προσωπικό απαιτείται στην περίπτωση κάλυψης του συνόλου των αναγκών, βάση των 180 σταθμών που έχει ανάγκη ο Δήμος Ηρακλείου. Αν για τα 21.701 παιδιά ισχύσει η αναλογία βρεφών και νηπίων που υπάρχει σήμερα, δηλαδή 2 προς 8, τότε θα χρειαστούν 667 Νηπιαγωγοί στα βρέφη και 720 στα νήπια, ενώ στους βρεφονηπιοκόμους και βρεφοκόμους 333 στα βρέφη και 720 στα νήπια.
Βάση νόμου πρέπει να είναι : Νηπιαγωγοί : 2 ανά 12 βρέφη και 1 ανά 25 νήπια. Οι βρεφονηπιοκόμοι – βρεφοκόμοι : 1 ανά 12 βρέφη και 1 ανά 25 παιδιά.
Δεν γίνεται βέβαια κουβέντα για το γεγονός ότι στους σταθμούς δεν υπάρχουν παιδίατροι, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, θεατρολόγοι, κ.λ.π.

Τροφεία
Μέχρι σήμερα ο δήμος ακολουθεί πολιτική αφαίμαξης των λαϊκών οικογενειών με τον καθορισμό “μηνιαίας εισφοράς γονέων”, δηλαδή επιβολή τροφείων.
Μάλιστα, πρόσφατα σε συνεδρίαση του ΔΣ του ΔΟΠΑΦΜΑΗ για το έτος 2013-2014, αποφασίστηκε (με μόνη αρνητική ψήφο της Λαϊκής Συσπείρωσης) όχι μόνο η εκ νέου διατήρηση της πολιτικής των τροφείων αλλά ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο το εισοδηματικό κριτήριο.
Λόγω οικονομικής στενότητας των Δήμων και κατά συνέπεια της μείωσης των πιστώσεων στον ΔΟΠΦΜΑΗ, τα υψηλά εισοδήματα (πάνω από 40.000 ευρώ εισόδημα) θα έχουν προτεραιότητα ακόμη και έναντι των χαμηλών εισοδημάτων (μέχρι 40.000 ευρώ), προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερα έσοδα οι σταθμοί και οικονομική αυτοτέλεια προοπτικά, επιβαρύνοντας τους δημότες.
Για να παραπλανήσουν τους εργαζόμενους, η δημοτική αρχή και το ΔΣ του ΔΟΠΑΦΜΑΗ, έριξαν το πυροτέχνημα της φιλευσπλαχνίας και της κοινωνικής αλληλεγγύης λέγοντας ότι θα πάρουν και παιδιά ανέργων (αφού η λίστα περισσέψει [!]) - με την προϋπόθεση, ο Πατέρας να είναι άνεργος και η Μητέρα να δουλεύει (!), αλλά όχι το αντίστροφο. Πρόκειται - εκτός των άλλων - για αντιδραστική προσέγγιση του ζητήματος και σχετίζεται με το ρόλο και την υποδεέστερη θέση της γυναίκας στην κοινωνία.
Δεν λένε όμως ότι οι τρίτεκνοι βγαίνουν εκτός ευνοϊκών ρυθμίσεων για το έτος 2013-2014 κάτι για το οποίο ο Πρόεδρός τους, που είναι και δημοτικός σύμβουλος του Κουράκη, συνηγόρησε σ’ αυτό ή τουλάχιστον δεν αντέδρασε.
Να σημειώσουμε, ότι χρόνια τώρα είναι απαγορευτική η είσοδος στα παιδιά εκείνα που ο ένας έστω γονέας είναι άνεργος ή δεν δηλώνει τόπο εργασίας (μαύρη εργασία), με το επιχείρημα ότι είναι σπίτι άρα μπορεί να προσέχει το παιδί του.
Τα τροφεία για το έτος 2013 – 2014 ξεκινούν από 30 ευρώ το μήνα καταλήγουν στα μεγάλα εισοδήματα (άνω 40.000 ευρώ) στα 120 ευρώ.

Απ' τους χιλιάδες γονείς που κάνουν αίτηση και αγωνιούν αν θα γίνει δεκτό το παιδί τους, πολλοί θα δουν την αίτησή τους τελικά να απορρίπτεται, αφού με τις ελάχιστες θέσεις που διαθέτουν οι δήμοι και τα κριτήρια που έχουν καθοριστεί (και οι δύο γονείς να εργάζονται) είναι αποτρεπτικά και αφορά την πλειονότητα της εργατικής λαϊκής οικογένειας και ειδικά τα παιδιά των ανέργων που κατά τεκμήριο έχουν μεγαλύτερη ανάγκη φοίτησης και σίτισης!

Όσοι σταθούν "τυχεροί" παίρνοντας το πολυπόθητο χαρτάκι εισόδου στον Β/Ν σταθμό, τα προβλήματα δε θα σταματήσουν. Τα τροφεία είναι βραχνάς που καθορίζονται  από τα εκκαθαριστικά της εφορίας και αφορούν εισοδήματα της περασμένης χρονιάς που είναι όμως πιθανό πλέον να μην υπάρχουν, να έχουν σήμερα συρρικνωθεί από τις αλλεπάλληλες μειώσεις στους μισθούς και τα μεροκάματα ή να είναι άνεργοι οι γονείς.

Εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων
Η δουλειά με ημερομηνία λήξης, αντί για μόνιμη σταθερή εργασία, με την εφαρμογή της μερικής απασχόλησης, με συμβάσεις 2μηνες, 4μηνες, 8μηνες ή μαθητείας του ΟΑΕΔ.
Αυτή τη στιγμή, στα ΚΕΠΑ του Δήμου Ηρακλείου υπάρχουν 204 εργαζόμενοι :

ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΚΕΠΑ

Μόνιμοι
Αορίστου
Συμβασιούχοι
(με δικαστική απόφαση έως 10/3/15– ασφαλιστικά μέτρα)
Συμβασιούχοι
(με δικαστική απόφαση έως 17/7/13–προσωρινή διαταγή)
Συμβασιούχοι
(μέσω ΕΣΠΑ έως 31/7/13)
Συμβασιούχοι
(μέσω ΕΣΠΑ έως 31/8/13)
Μέσω ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
( ΟΑΕΔ) 5μηνες συμβάσεις
ΣΥΝΟΛΟ
60
12
31
5
42
16
38
204

Μόλις το 35% είναι μόνιμοι και το 65% συμβασιούχοι διαφόρων κατηγοριών σε ομηρία (με δικαστικές ή άλλες εκκρεμότητες). Όσοι από τους εργαζόμενους κατέφυγαν δικαστικά, οι πρώτοι 5 έχασαν και αναμένεται οι υπόλοιποι 42 να έχουν την ίδια τύχη. Το ποσοστό των μονίμων θα μειωθεί κι άλλο αν υπολογίσουμε και τους υπό συνταξιοδότηση. 45 άτομα –πρώην άνεργοι- συνέστησαν 2 ΚΟΙΝΣΕΠ και ανέλαβαν εργολαβία στους παιδικούς σταθμούς.

Απίστευτα μεγάλες οι προσπάθειες των εργαζομένων, από τους διοικητικούς μέχρι με την κοπελίτσα της μαθητείας, για να κρατήσουν τους σταθμούς σ' ένα επίπεδο ποιότητας. ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΜΟΝΟ Η ΦΙΛΟΤΙΜΙΑ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ !
Οι μόνιμοι και οι αορίστου χρόνου μειώνονται διαρκώς τα τελευταία χρόνια (απολύσεις, διαθεσιμότητα, κινητικότητα) ενώ αυξάνονται οι εργαζόμενοι που είναι συμβασιούχοι όλων των ειδών, με τα 5μηνα προγράμματα της κοινωφελούς εργασίας, μέσω των Κοινωνικών Συνεταιριστικών επιχειρήσεων (ΚΟΙΝΣΕΠ) και των ΜΚΟ. Τα εργασιακά τους δικαιώματα έχουν περικοπεί καθώς ο δήμος ακολουθεί τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις των κυβερνήσεων, τις επιταγές της ΕΕ. Η Λαϊκή Συσπείρωση έχει επανειλημμένα θέσει στο ΔΣ το εργασιακό και πως αυτό σχετίζεται με τις όλο και αυξανόμενες ανάγκες των δημοτών.

Οι βρεφικοί – παιδικοί σταθμοί βρίσκονται στην πιο κρίσιμη φάση τους. Ή θα στελεχωθούν και θα χρηματοδοτηθούν γενναία ή θα κλείσουν ή θα τους αναλάβουν ιδιώτες. Η Δημοτική αρχή σιωπά. Αποδέχεται πιστά αυτή την πολιτική. Για μας το ζήτημα είναι ή την αποκρούεις αυτή την πολιτική και σηκώνει ανάστημα ή εγκλωβίζεσαι στην λογική “δεν μπορώ διότι αυτό λέει ο νόμος”. Η ευθύνες της ΔΑ δεν είναι μόνο αυτή.  Εντελώς αυθαίρετα και αντιεπιστημονικά αντιμετωπίζει τους σταθμούς σαν απλά παιδοφυλακτήρια και όχι ως δομές που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ισόρροπη ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών.

Αντί να διεκδικήσει απαραίτητους πόρους από την κεντρική εξουσία, να ζητήσει μόνιμο προσωπικό (παιδαγωγούς, ψυχολόγους, ιατρούς, κοινωνικούς λειτουργούς, βρεφονηπιοκόμους, κ.ά. προσωπικό, προτιμά τους συμβασιούχους και την σύσταση των ΚΟΙΝΣΕΠ.

Θεωρεί για παράδειγμα καινοτομία τις ΚΟΙΝΣΕΠ. Στην πραγματικότητα σπρώχνει τους Β/Ν σταθμούς στους ιδιώτες!

Αδιέξοδες και επιζήμιες για τη λαϊκή οικογένεια είναι και η δημιουργία "κοινωνικών επιχειρήσεων", συνεταιρισμών δηλαδή απολυμένων συμβασιούχων και άλλων ανέργων (ν.4019/2011) που προωθεί η ΕΕ και η συγκυβέρνηση με τη συμμετοχή - συνενοχή "πρόθυμων" δημάρχων, για να απαλλάξουν το κράτος και τους δήμους από την υποχρέωση της κοινωνικής πρόνοιας διαλύοντας συνολικά την κοινωνική αυτή δομή. Αυτό που έκανε ο Δήμος Ηρακλείου με τη σύσταση “κοινωνικής επιχείρησης” στο πράσινο, το προχώρησε και στους παιδικούς σταθμούς, ενώ θα επεκταθεί και σε άλλες δομές (“βοήθεια στο σπίτι”, ΚΑΠΗ, ΚΔΑΠ). Έτσι, μέσω των "κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων" ανοίγει ο δρόμος για να βάλουν οι ιδιώτες στο χέρι τις κοινωνικές δομές με όλες τις αρνητικές συνέπειες για το κόστος και την ποιότητά της.

Είναι κατ' ουσία δουλεμπορικές σχέσεις εργασίας, με μισθούς της τάξεως των 500 και 600 ευρώ, χωρίς εργασιακά δικαιώματα, για την παροχή των υπηρεσιών που πραγματοποιούσαν μέχρι χθες εργαζόμενοι του δήμου με διάφορες σχέσεις εργασίας (μόνιμοι υπάλληλοι, αορίστου χρόνου, συμβασιούχοι ορισμένου κ.ά.). Με διάφορα δέλεαρ ωθούνται να συμμετέχουν ως «μέτοχοι» - είλωτες (αφού πληρώσουν 1800 ευρώ εγγυητική επιστολή), για να συνεχίσουν με λιγότερα χρήματα την παροχή μιας σειράς υποβαθμισμένων κοινωνικών υπηρεσιών, από αυτές που έχει τεράστια ανάγκη η λαϊκή οικογένεια.

Διευκολύνουν την είσοδο ιδιωτών, απαλλάσσουν το κράτος από την ευθύνη του σε μια σειρά αρμοδιότητες, οδηγούν στην ενίσχυση της ανταποδοτικότητας. Και για να μην ξεχνιόμαστε οι ΚΟΙΝΣΕΠ εμφανίστηκαν επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ με το ν. 4019/2011 («Νόμος Κατσέλη» για «Κοινωνική Οικονομία») με υφυπουργό εργασίας τότε τον κ. Γκεγκέρογλου.

Ο ΣΥΡΙΖΑ τις αποδέχεται και τις εντάσσει μάλιστα στη λεγόμενη «αλληλέγγυα οικονομία», που την χαρακτηρίζει βασικό πυλώνα ανάπτυξης στην «παραγωγική ανασυγκρότηση», την οποία προτείνει με το πρόγραμμά του.

Με την τελευταία απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (πράξη 250/Δεκέμβρης 2013) και με αφορμή τον έλεγχο νομιμότητας της προγραμματικής σύμβασης  μεταξύ Δήμου Μεταμόρφωσης και της ΚΟΙΝΣΕΠ “ΣΥΝ+ΕΡΓΩ”, όπου ουσιαστικά βγάζει άκυρες, παράνομες τις προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ Δήμων και ΚΟΙΝΣΕΠ. Δημιουργεί δεδικασμένο. Άρα τίθεται θέμα νομιμότητας των ΚΟΙΝΣΕΠ σε πράσινο και παιδικούς.

Οι ΚΟΙΝΣΕΠ, συστήνονται με ξένα κόλλυβα. Δηλαδή με τα χρήματα των δημοτών. Ο δήμος αναλαμβάνει να διαθέσει «χώρους και ακίνητα ιδιοκτησίας του ή τρίτων (...) εξοπλισμό και τεχνικές υποδομές (...) να διαθέσει τα απαιτούμενα μέσα (...) να προμηθεύσει την ΚΟΙΝΣΕΠ με τα κατάλληλα εργαλεία και τα μέσα», όπως αναφέρει η σύμβαση.

Ο εργαζόμενος έχει ένα υποτυπώδες εισόδημα, η επιχείρηση έχει πάμφθηνο προσωπικό, δωρεάν υποδομές και εξοπλισμό από την δημοτική περιουσία. Κάποιος θα κερδοφορεί μέσα από τον εξαναγκασμό του πολίτη να πληρώνει ακριβότερες υπηρεσίες. Έτσι, ενισχύεται η ανταποδοτικότητα. Έτσι διευκολύνεται η είσοδος ιδιωτών σε κρίσιμες υπηρεσίες. Αυτό λέγεται ιδιωτικοποίηση, εμπορευματοποίηση υπηρεσιών!

Καταδικάζουμε την επιλογή της Δημοτικής αρχής να συστήσει ΚΟΙΝΣΕΠ στους παιδικούς σταθμούς και στο ωδείο, που σχεδιάζει.

 Ο δήμαρχος, κατά κόρον, σε πολλά δημοτικά συμβούλια έλεγε ότι είναι αντίθετως με τις ΚΟΙΝΣΕΠ, αλλά “τι να κάνουμε το λέει ο νόμος”. Προσφάτως, 26 Φεβρουαρίου 2014 μεταξύ του Κουράκη ,της κα Συγγελάκη και του Διευθυντή ΚΕΚ Αναπτυξιακή Κρήτης Ζερβού, και 30 εκπροσώπων Κοιν.Σ.Επ. (κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων) τις χαρακτήρισε ως παράδειγμα για τους υπόλοιπους Δήμους. Ο Δήμος Ηρακλείου δηλαδή εμφανίζεται ως πρωτοπόρος συνεργάτης συνεταιριστικών εταιρειών.

 Η Δημοτική μας ομάδα, με επιμονή και σχολαστικότητα ασχολείται με τα προβλήματα των βρεφικών – παιδικών σταθμών, επισημαίνοντας την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονται, τον συστηματικό αποκλεισμό χιλιάδων παιδιών, ως αποτέλεσμα των περικοπών στη χρηματοδότηση αυτών από τον κρατικό προϋπολογισμό, την επιβολή αντικοινωνικών κριτηρίων πρόσληψης των παιδιών και τη σταδιακή απαξίωσή τους από το κράτος και τη μεταφορά της ευθύνης λειτουργίας τους στους δήμους, από το 2002.

  Όλοι όσοι θεοποίησαν το ΕΣΠΑ και τα ευρωπαϊκά προγράμματα για να κάνουν “κοινωνική πολιτική” και να παρουσιάζουν “έργο” καλά θα κάνουν τουλάχιστον να σιωπούν. Αυτά χρησιμοποιήθηκαν ως φύλο συκής  για τη διάλυση των κοινωνικών δομών και την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Όλο και περισσότερο η κρατική χρηματοδότηση υποκαθίσταται από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα που είναι ανεπαρκή και ληξιπρόθεσμα. Πέραν των άλλων και μέσω αυτών - προωθείται και ο στόχος της κυβέρνησης και των δήμων για φτηνούς και μερικά απασχολούμενους εργαζόμενους με ένταση της εκμετάλλευσής τους και σε αντίθεση με την ανάγκη των παιδιών για σωστή διαπαιδαγώγηση η οποία απαιτεί στελέχωση με σταθερό και μόνιμο προσωπικό, άρτια εκπαιδευμένο και διαρκώς επιμορφούμενο.

Αγαπητοί φίλοι
Τίποτα δεν είναι τυχαίο.

Όλα όσα εξελίσσονται στις δομές προσχολικής αγωγής των Δήμων – όχι μόνο στο Δήμο Ηρακλείου – εξελίσσονται και στα νηπιαγωγεία.

Όπως γνωρίζεται όμως μία από τις αρμοδιότητες των Δήμων είναι η ευθύνη εξασφάλισης της λειτουργίας, των κτιριακών υποδομών και των αντισεισμικών ελέγχων, της συντήρησης και επισκευών, για τους σχολικούς φύλακες, τις καθαρίστριες, κ.λ.π. Θα πει κάποιος, μα...για το ίδιο πράγμα, δηλαδή για νηπιαγωγεία, άλλη ευθύνη έχει ο Δήμος και άλλη το υπουργείο ή η Περιφέρεια ενδεχομένως ; Ναι έτσι είναι. Σκόπιμα για να διαχέονται οι ευθύνες, να μην ξέρουμε που να απευθυνθούμε, ποιος ευθύνεται και για ποιο πράγμα και ο ένας να πετάει το μπαλάκι στον άλλο.

Σήμερα, τα νηπιαγωγεία έχουν σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε (3ο νηπιαγωγείο πολύ πρόσφατο) τις χειρότερες υποδομές στην εκπαίδευση με τα τρίτα τέταρτα σχεδόν των μισθωμένων κτιρίων να στεγάζουν νηπιαγωγεία, με ό,τι συνεπάγεται αυτό.

Το ασφαλές και λειτουργικό σχολείο είναι καταλυτικός παράγοντας στη μόρφωση των παιδιών μας. Επηρεάζει τη απόδοση του μαθητή, τη δουλειά του εκπαιδευτικού. Αυτό δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Είναι στοιχείο σεβασμού και φροντίδας πριν απ' όλα του κράτους προς αυτά, που διαμορφώνει κριτήρια αισθητικής.

Όροι υγιεινής και ασφάλειας για πάνω από το 85% των σχολικών κτιρίων δεν εξασφαλίζονται. Υπάρχουν σχολεία που στεγάζονται κάτω από πολυκατοικίες, δίπλα σε πρατήρια βενζίνης, σε κοντέινερ, σε υπόγειες αίθουσες, σχολεία σε ακατάλληλα δημόσια και ενοικιαζόμενα κτίρια, επικίνδυνα για την ασφάλεια και υγεία  των παιδιών. Ενώ, υπάρχουν νηπιαγωγεία και δημοτικά που συστεγάζονται με γυμνάσια και λύκεια, στον ίδιο χώρο.

Στο Δήμο Ηρακλείου κατά το σχολικό έτος 2013 σε ενοικιαζόμενα κτίρια στεγάζονταν 49 νηπιαγωγεία σε σύνολο 93 μισθωμένων. Το σύνολο σχολείων όλων των βαθμίδων στο Δήμο Ηρακλείου είναι 173.

Γι' αυτό φωνάζουμε και λέμε καταγραφή κτηριολογικής κατάστασης σχολείων. Να δοθούν όλες οι εκθέσεις προσεισμικού ελέγχου. Άμεσα αποκατάσταση ασφάλειας των κτιρίων. Ο Δήμος αδιαφορεί.

Υπάρχει ανάγκη για νέα κτίρια πιο ασφαλή και λειτουργικά. Το σύγχρονο και ασφαλές σχολικό κτίριο, προϋποθέτει, επαρκείς αίθουσες, υποδομή για ιατρική πρόληψη και υγιεινή, εξοπλισμένα εργαστήρια, γυμναστήρια, αίθουσες μουσικής, μουσικά όργανα, βιβλιοθήκες, τραπεζαρίες και σχετικό με την παιδαγωγική τους λειτουργία σχεδιασμό.

Έχει όμως σημασία, κουβεντιάζοντας για την ανάγκη νέων σχολείων, να δει κανείς ενιαία την κατασκευή σχολικού κτιρίου με την ασφάλεια αυτού και την παιδαγωγική - πρακτική λειτουργία του.

Αν θέλουμε ν' αγαπήσουν το σχολείο τα παιδιά και οι έφηβοι, πρέπει το σχολείο να ‘ναι ελκυστικό. Η σωστή κι ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση της προσωπικότητας πραγματώνεται μέσα από τη ζωή στο σχολείο σε σύνδεση με το κοινωνικό - χωρικό περιβάλλον.

Η προσχολική αγωγή δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως πολυτέλεια αλλά ως βασική ανάγκη, πρώτα απ' όλα του μικρού παιδιού, που δεν μετριέται με δημοσιονομικούς δείκτες. Με αυτόν τον τρόπο πρέπει ο καθένας και η καθεμιά να προσεγγίσει το ζήτημα, να το σκεφτεί και να αγωνιστεί για την ικανοποίησή του.

  Δεν μπορεί η άνεργη μάνα, η ανασφάλιστη, να αποκλείεται κι απ' αυτή τη δυνατότητα της αίτησης, αφού οι παιδικοί σταθμοί λειτουργούν όχι με βάση τις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας, αλλά με βάση τη βεβαίωση εργασίας και το ένσημο. Δεν μπορεί η οικογένεια του μικρέμπορου, του βιοτέχνη να αποκλείεται, γιατί η γυναίκα αδυνατεί να αποδείξει ότι βοηθά να κρατηθεί το μαγαζί που το τσακίζει η αναδουλειά. Η μετανάστρια μάνα να βρίσκει την πόρτα κλειστή, αφού την τρώει η μαύρη εργασία και η ανεργία. Δεν μπορεί η νεαρή μάνα, που έχει ακόμη ένα μεροκάματο, να διαγκωνιστεί για μια θέση για το παιδί της με βάση το περσινό εισόδημα της οικογένειας, που σήμερα δεν υπάρχει, και αν τελικά τα καταφέρει να πληρώνει και τροφεία.

  Με πρόσχημα την οικονομική κρίση ΕΕ - κυβέρνηση – Δήμοι προχωρούν πιο γρήγορα και επικίνδυνα. Ξεκινούν με την απόρριψη αιτήσεων. Ακολουθούν οι οικογένειες με βρέφη έως δύο ετών, η φροντίδα των οποίων απαιτεί περισσότερο προσωπικό, άρα κοστίζουν ακριβά. Μετά, η κατά προτεραιότητα επιλογή βρεφών που δεν φορούν μπεϊμπιλίνο άρα τα υπόλοιπα στον “καιάδα”. Στόχος είναι τα τμήματα βρεφών να περιοριστούν. Ακολουθεί η ελλιπής σίτιση των παιδιών με μείωση της παρεχόμενης ποσότητας φαγητού και υποβάθμιση του διαιτολογίου, ενώ εξετάζουν το ενδεχόμενο ανάθεσης της σίτισης σε cetering. Η ιατρική παρακολούθηση γίνονται πολυτέλεια.
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ

1.      Να εξασφαλιστεί η ένταξη στους δημόσιους παιδικούς σταθμούς σε όλη τη χώρα όλων των παιδιών που θα κάνουν αίτηση οι γονείς τους, χωρίς διακρίσεις και προϋποθέσεις.
2.      Να καταργηθούν τα τροφεία και να εξασφαλιστεί πλήρης και ποιοτική σίτιση για όλα τα παιδιά.
3.      Να μην απολυθεί κανένας εργαζόμενος.
4.      Να ανανεωθούν οι συμβάσεις των εργαζομένων και να δρομολογηθεί η μονιμοποίησή τους και να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό για την πλήρη κάλυψη των αναγκών.
5.      Να μην κλείσει κανένας παιδικός σταθμός.
6.      Να αναπτυχθεί πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων για την κατασκευή νέων, σύγχρονων δημόσιων βρεφονηπιακών σταθμών.
Άμεσα να αξιοποιηθούν κατάλληλα δημόσια και δημοτικά κτίρια για να λειτουργήσουν νέοι παιδικοί σταθμοί και να αξιοποιηθούν προκάτ κατασκευές